با اقتصاد بصورت شوخی برخورد میشود و فکر میکنند اقتصاد خم رنگ رزی است , خیر اقتصاد پروسه است.
هر ۱۰% رشد نرخ #ارز باعث افزایش 2% نرخ #تورم خواهد شد و هر 1 میلیون کاهش صادرات نفت باعث کاهش 2% رشد اقتصادی میشود.
تیم اقتصادی دولت برای شرایطی بسته شده بود که برجام برقرار بود و امریکا حضور داشت.امروز استراتژی متفاوت شده است چون شرایط سیاسی فرق کرده است پس رئیس بانک مرکزی تغییر میکند تا استراتژی جدید را بنیان نهد.یعنی دولت به این نتیجه رسیده است که مشکلات را از پایه حل کند و هزینه بدهد.
2
ابتدا از موسسات مالی شروع شد و حال به تجمیع بانک ها رسیده است و درحال اجرای قوانین ضد پولشویی است.تغییرات در عملکرد کارت خوان ها و ایجاد محدودیت در کدهای دستوری از طریق موبایل ها در ادامه همان سیاست بود که با دخالت حاکمیت دربرنامه دولت (پول پاشی بین سپرده ها) به انحراف کشیده شد
3
وقتی دولت روحانی کار را تحویل گرفت، یک سوم نقدینگی کشور در دست موسسات بود. طبعا هر جریانی که این همه نقدینگی داشته باشد و واردکننده باشد و دستاندرکار بازار مسکن، سکه، ارز و طلا باشد، میتواند هر برنامه اقتصادی را به بنبست بکشاند یا منحرف کند.
4
گزارش مفصل درمورد موسسات و اینکه چرا حاکمیت تن به مبارزه داد.
دولت در ادامه این سیاست تحول در بانک ها به کاهش دستوری سود سپرده روی اورد که سیاستی شکست خورده بود,دولت های ایران فراموش میکنند که اقتصاد در این فقره دستور پذیر نیست و فکر میکنند مانند تعرفه های مالیاتی با دستور بالا و پایین میشوند.
6
حالا اتفاق جدیدی رخ داده بود و دیگر مردم به سودسپرده توجه نمیکردند و نمیکنند بلکه چشم به حرکت ارز دوخته اند. حرکت سپرده های مردم از بانک ها انتظارات انها را در بازار فراهم میکند. در این میان دخالت دولت در تنظیم بازار ارز باعث شد مردم حرکت عکس از خود نشان دهند
7
و سپرده هایشان نقش مولد در تعیین قیمت داشته باشد.مردم با سوال جدید روبرو شدند, فردا چه اتفاقی می افتد؟
با بی خردی ارز را قاچاق اعلام کردند و برای اختصاص ارز مورد نیاز نرخی مرجع اعلام شد .اقایان فراموش کردند در دوره خاتمی تک نرخی کردن ارز فرایندی جز این داشت و دستوری نبود.
8
این کار باعث شد نقش ارز در بازار پررنگ شود.این سیاست منجر شد که ارز صادراتی به مقدار کمی وارد سیستم شود.برای مثال ارز حاصل از صادرات در 4 ماهه نخست امسال تنها به اصلی ترین مقاصد صادراتی ایران حدود 11 میلیارد دلار بوده اما تنها حدود 300میلیون دلار از طریق بازار ثانویه وارد شد
9
مابقی خارج از سیستم ماند.صادرکنندگان عمده نیز از جمله پتروشیمی ها و فولادی ها ارز خود را وارد نکردند و فشار بر بازار امد و سامانه نیما فشل شد.دولت ها گویا یاد نگرفته اند نباید در تعین نرخ نقش بازی کنند.
10
تضاد منافع گروههای اقتصادی در دولت باعث شد دولت فراموش کند در ایران چسبندگی قیمت کم است و نباید دستوری سود را کاهش داد چون عامل دیگری بر ان تاثیر میگذارد که متغیر سرعت گردش پول است.
11
منظور از سرعت گردش پول تعداد دفعاتی است که به وسیله یک واحد پولی در زمان محدود و مشخص، اعمال گوناگون انجام میگیرد. مثلا اگر گردش یک اسکناس ۱۰۰۰ ریالی در طول سال ۲ بار باشد، قدرت خرید این اسکناس معادل ۲۰۰۰ ریال در سال است و اگر این گردش ۵ بار باشد، قدرت خرید آن ۵۰۰۰ ریال است.
12
بنابراین افزایش و کاهش سرعت گردش پول دقیقا همان نقش افزایش و کاهش پول در جریان را ایفا میکند. در واقع سرعت گردش پول، متوسط تعداد دفعاتی است که موجودی پول کشور در سال، برای خرید جریان سالانه تولید (GNP) و سایر معاملات هزینه می شود.
13
پس با چاپ پول اشتباه نگیرید که حرفی نادرست و پوپولیستی از سوی سیاستمدارها و عوام است .امروزه در اقتصاد ایران برای نقدینگی و موجودی کالاها اتفاقی رخ نداده است اما این سرعت گردش پول بالا سبب شده که قیمت ها افزایش یابد,این در شرایطی است که جنس نقدینگی امروز از نوع شبه پول است
14
سرعت بالای پول به گردش مالی مناسب در اقتصاد کمک میکند و پروژههای اقتصادی به راحتی تامین مالی میشوند. اما سرعت بیش از حد پول که ما گرفتارش شدیم موجب کاهش ارزش ذهنی پول شده و یکی از عمدهترین دلایل تورم است.
15
بالا رفتن سرعت پول موجب شده پساندازها در طول زمان کاهش یابد و در بلندمدت رشد اقتصادی را متوقف کرده و کشور را وارد دوره رکودهای پی در پی 3 ماهه کند.
این نتیجه عدم تصمیم گیری و بر باد دادن تمام داشته های گذشته از سال 92 به بعد است.
16
ایران از دوره ی احمدینژاد با حذف سازمان برنامه و بودجه و همزمان تحریم های بین المللی دچار یک بی انضباطی پولی و بانکی شده است و سالها طول میکشد این اقتصاد به سالهای ابتدایی دهه 80 برگردد.
بی انضباطی چیزی بود که اقتصاد ایران را از بین برد.
17
مسیر روشن است باید سرعت گردش پول را در این حالت کاهش داد تجربه ای که در دنیا بدست امده.
برای مثال تاخیر در تسویه تراکنش های مالی یکی از اقدامات بانک مرکزی برای کاهش سرعت پول بود اماهمه معترض شدند که نشان داد مردم از تصمیمات اقتصادی به دورهستند.مردم را باید وارد تصمیم سازی کنیم
18
اینجا دوباره نقش بانک مرکزی پررنگ میشود.راههای مختلفی برای کاهش سرعت وجود دارد که در شرایط امروز ایران سیاست انقباضی بانک مرکزی باید با جدیت مانند دور اول دولت پیگیری شود و اجازه ندهد پول به سیستم برگردد که مستلزم انست بانک مرکزی در وضعیت امروز
19
مستلزم انست بانک مرکزی در وضعیت امروز حساب برخی بانک ها را جهت طلب های بسیار فراوان خود فریز کند یعنی بخشی از نقدینگی موجود در بازار را از طریق خود بانک ها حذف کند.این اقدام قیمت ها را تعدیل میکند.از طرفی بانک ها را مجبور به خروج از بنگاهداری و زمین داری کند.
20
پس از آزمون و خطاهای فراوان در روشهای جمع اوری نقدینگی ازدست مردم,حاکمیت فهمیده که باید تن به تصمیمات سخت دهد,اگر میبینید بانک ها تجمیع میشوند از عمده دلایلش همینست چون با فریز حساب ها, بانک های ضعیف ازبین میروند و دوباره معترضان به خیابان سرازیر میشوند21
.
سرعت گردش پول از آن دست عوامل اقتصادی است که سیاستهای دولت اثر بسیار محدودی بر روی آن دارد و بهعنوان یک پاسخ انسانی به شرایط اقتصادی تغییر میکند. پس میتوان سرعت گردش پول را از عواملی دانست که مردم میتوانند با کنترل آن از بسیاری از بحرانهای اقتصادی جلوگیری کنند
22
اما در زمانی که اعتماد عمومی از بین رفته است پس بانک مرکزی ورود میکند.
تعادل در اقتصاد بهم خورده است پس یک طرف لنگر انداخته و متغیرهای موثر در پویایی اقتصاد دچار انفعال شده است , اقتصاد در وضعیت حاضر به یک نیروی قوی دیگر نیاز دارد که تعادل را برقرار سازد و ان شوک است
23
امروزه بیتوجهی به منافع اجتماعی و آینده اقتصادی سبب شده که عوامل اقتصادی رفتارهای خود را بر اساس قاعده حداکثرسازی سود در دوره فعلی دنبال کنند. تصمیماتی که آنها میگیرند موجب میشود که آینده رشد پایدار به خطر بیفتد. به همیین علت
24
به همین علت سرعت گردش پول در جامعه میتواند بهعنوان یک شاخص زندگی اجتماعی محاسبه شود. کشوری که سرعت گردش پول معقولی دارد و تصمیمهای مردمش با عقلانیت همراه است، سریعتر و سادهتر میتواند به رشد و توسعه برسد.
25
سرعت گردش نقدینگی در سال91عدد 1.5بوده که در سال 93 به 1.4رسیده ودر سال94با کاهشی دیگر به 1.2رسیده است.این درحالیست که سرعت گردش پول از عدد 6.2 در سال 91 به 9.1 در سال 94رسیده است. سرعت گردش پول طی سالهای 1357تا 1377 تقریبا ثابت بوده اما پس از سال 1377 این روند افزایشی شده است
26
در این رابطه تحقیقی مفصلی انجام شده است eghtesadonline.comبخش-اقتصاد-کلان-3/181248-افزایش-سرعت-گردش-پول-در-اقتصاد-رکودزده
27
براساس دیدگاه کینز در کوتاهمدت ارتباط مستقیم بین نرخ بهره و سرعت گردش پول وجود خواهد داشت. بدین ترتیب که با کاهش این نرخ، از یک سو حجم پول به دلیل تبدیل شبه پول به اسکناس و مسکوک در دست مردم و سپردههای دیداری افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر
28
از سوی دیگر تقاضای پول نیز افزایش پیدا کرده و در نتیجه سرعت گردش پول کاهش مییابد ولی در بلندمدت با کاهش نرخ بهره، سرعت گردش پول افزایش پیدا میکند.چیزی که در ایران شاهدش بودیم.
ما استاد تکرار تجربه های تلخ هستیم.
29
تنها اشاراتی در این زمینه برای تنویر افکار عمومی و اگاهی از اتفاقات اخیر شد
این بحث مفصلی است و دوستان میتوانند در این مورد تحقیق بیشتر انجام دهند.
و ادامه ان در اینجا از حوصله دوستان خارج است.
موفق باشید
30
• • •
Missing some Tweet in this thread? You can try to
force a refresh
در شرایطی که اعتماد به پول ملی رنگ باخته است,
(وارد بحث اعتماد عمومی نمیشوم ) و بر اساس رفتار اقتصادی در گذشته , ترس از رشد قیمتها همواره رفتار مصرف کننده را کنترل و به سمت افزایش سوق داده است. هر کدام از مصرف کنندگان ایرانی با یک محاسبه ساده سود و زیان
2
در مواجهه با افزایش قیمت نه تنها از تقاضا کم نمیکنند بلکه منجر به افزایش تقاضا نیز میشوند. مصرف کننده احتمال برخورداری از منفعت را در این اقدام بیشتر از هماهنگی با سایر مصرف کنندگان میداند.
3
بازخوانی یک پرونده #سودسپرده
پس از کاهش دستوری سودسپرده ها در شبکه بانکی این اخطارها به حاکمیت کشور داده شد که با شعارهای پوپولیستی و صرفا دستور از لایه قدرت, نمیتوان اقتصاد را اداره کرده و اقتصاد وارد زنجیره ای از بحران میشود.
بحرانی که در یک سال اخیر شاهد ان هستیم #رشتو
1
دولت های دوم در جمهوری اسلامی چون تثبیت میشوند و در دور اول امکان دارد به موفقیت هایی رسیده باشند ,مغرور از قدرت میشوند و اشکالات اساسی را فراموش میکنند.این اشکال را در دوره های مختلف میشود دید.
دولت ها بدون توجه به انتخابات بعدی اقداماتی انجام میدهند برخلاف نظر کارشناسان.
2
زمانی که تصمیمی در اقتصادکلان کشور گرفته میشود باید دید این پروسه در چه زمانی با چه فروضی و با کدام اهرم ها قرار است اجرا شود .
و اساسا ایا در این سیستم اجرایی ما دارای افراد و نهادهایی هستیم که بتوانیم برنامه اقتصادی را اجرا کنیم؟
ایا راهبر توانایی کنترل پروژه را دارد؟
3
برای درک بهتر و تاثیر هشتگ #تحریم_کالا باید اول این موضوع را بدانیم که اساسا #بازار چیست و چگونه ارکان بازار از جمله مردم قدرت تصمیم سازی دارند,
مردمی که بخش تقاضا را شکل میدهند.
علم اقتصاد تبدیل به امری اجتماعی شده است و مردم درمورد آن کنش اجتماعی دارند. #رشتو
1)
آدم اسمیت در کتاب ثروت ملل به مزیت نسبی اشاره کرده بود.
او اعتقاد داشت که هرگز نباید چیزی را بسازید که میتوانید با قیمت ارزانتر بخرید.
تمام اصناف به یکدیگر نیاز دارند و به سراغ هم میروند .
بقال , نجار, نانوا و خیاط ...
2)
این سرآغاز بحث ما است که چگونه حاکمیت مسبب انحصار است و صنعتی مانند خودروساز چرا اصولا زیان ده است که پاسخ روشن است چون دیگران ارزانتر تحویل میدهند و بهره وری معنا دارد.مردم باید بدانند که تصمیم سازان کشور مقصر اصلی این شرایط هستند و دلالان درحال موج سواری.
3)